Hvor meget søvn har man brug for?

De fleste voksne har brug for 7 til 8 timers god søvn regelmæssigt. Hvis du ikke kan finde nok tid til at sove, er det på tide at du laver nogle ændringer i dit liv.

At få nok søvn handler ikke kun om den samlede søvn. Det er også vigtigt at få god søvn regelmæssigt, så du føler dig udhvilet, når du vågner om morgenen.

Hvis du ofte har problemer med at sove – eller hvis du ofte stadig føler dig træt efter at have sovet –  bør du tale med din læge.

Hvor meget søvn har børn brug for?

Børn har brug for endnu mere søvn end voksne.

Teenagere har brug for 8 til 10 timers søvn hver nat.

Skolebørn har brug for 9-12 søvn hver nat.

Børnehavebørn har brug for at sove mellem 10 og 13 timer i døgnet (inkl. Lur).

1-3-årige har brug for at sove mellem 11 og 14 timer i døgnet (inkl. Lur).

Babyer skal sove mellem 12 og 16 timer i døgnet (inkl. Lur).

Sundhedsmæssige fordele

Hvorfor bliver nok søvn vigtig?

At få nok søvn har mange fordele. Det kan hjælpe dig:

Så du sjældnere bliver syg

Ikke tager for meget på, men bibeholder en sund vægt

Sænker risikoen for alvorlige sundhedsproblemer, som diabetes og hjertesygdomme

Reducer stress og forbedrer dit humør

Tænke mere tydeligt og have mere overskud i skole og på arbejde.

Lav gode beslutninger og undgå skader – for eksempel er trætte bilister skyld i tusindvis af bilulykker hvert år.

Soveplanlægning

Gør det noget, hvornår jeg sover?

Ja. Din krop sætter dit “biologiske ur” i overensstemmelse med dagslysets mønster. Dette hjælper dig med at blive søvnig om natten og være mere opmærksom på dagen.

Hvis du skal arbejde om natten og sove om dagen, kan du få problemer med at få nok søvn. Det kan også være svært at sove, når du rejser til en anden tidszone.

Hvis du vil vide mere om hvorfor søvn, og i den grad også kost er vigtige ingredienser i et sundt liv, så læs denne fantastiske artikel: https://chart.dk/god-kost-god-soevn-godt-liv/