Skab et unikt firmalogo

25 September 2020
Lykke Holzmann Søby

editorial

Mindeværdige firmalogoer er dem, der overlever tiden. De bedste firmalogoer er tidløse, da folk fortsætter med at elske dem for enkelheden i designet og formidlingen af et budskab. Enkle former, genkendelige farver der tager hensyn til branche og til det firma forretning, du repræsenterer, passende skrifttyper osv. Det er nøglen til et firmalogo, der varer i mange årtier fremover.

Det skal have et formål

Et godt firmalogo har et formål. Dette betyder, at logoet fanger essensen af ​​virksomheden. Et sådant logo afspejler virksomhedens forretningsværdier. Den slags logoer har betydning for kunderne. Så folk ved præcis hvad virksomheden laver, og hvordan det hjælper kunderne.

Logoet skal være unikt

Det skal være et unikt design. Det vil sige at logoet ikke skal have nogen klichéelementer. Folk skal kunne skelne logoet fra de mange andre logoer på markedet. Det bliver dog stadig sværere at være unik. Det skyldes, at der er hundredvis af logoer fra samme branche. Et overvældende antal forbrugere udsættes nu for brandemballage, promovering og reklame.

Det bør være et simpelt logo

Et af hovedtegnene på et godt logo er, at det er et simpelt design. Samtidig er der noget unikt og overbevisende ved det. Normalt er alle de globale firmalogoer simple i deres design uden alt for mange forvirrende kompleksiteter. Det skal være et rent, stærkt og strømlinet, men engagerende design.

Firmalogoernes enkelhed er ikke utilsigtet, men har et formål. Målet bag at holde elementerne nede på et minimum er at sikre, at seerne kan genkende logoet. For et brand der skal konkurrere på markedet, er det yderst vigtigt, at logoet er mindeværdigt. Succesens bag et godt firmalogo er, hvor hurtigt og automatisk kunderne kan knytte eller genkende virksomheden blot ved at se logoet.

Det er bestemt ikke en simpel opgave at lave et godt firmalogo, men der er hjælp at hente hos en professionel logodesigner eller grafiker.