Vælg det rigtige visuelle design

10 April 2020
Lotte Hindsberg

editorial

Vi gør det alle, hvad enten vi vel det eller ej. Eller om vi er bevidst om det eller ej. Vi vurdere alene baseret på det visuelle. Vi gør det med mennesker og vi gør det med produkter og virksomheder. På mindre end et sekund har vi vurderet og sat folk, produkter og virksomheder ned i forskellige kasser. Positive og negative. Det er derfor at du og din virksomheds visuelle identitet og logo er så vigtigt. Du bliver vurderet i første omgang på det og en ny potentiel kunde vil beslutte om de vil kontakte dig, købe dit produkt hvis det er i en butik eller om de vil lede videre og finde en anden. Du kan i princippet være verdens bedste, have verdens bedste produkt, men hvis produktet ikke ses som det, vil det ikke blive solgt.

Tænk langsigtet og strategisk

Uanset om du har et nyt firma eller om du ønsker at rebrande dit nuværende, er det en god ide at tænke din visuelle identitet ind fra starten. Når du udtænker din mission og vision bør du også tænke over din visuelle identitet og hvordan den bedst kan hjælpe dig med at vise omverden hvad det er din virksomhed står for. Det er en god ide at sætte penge af til en god og professionel grafisk designer og få ham til at udarbejde dit logo og andet materiale. Det er ikke her du vil spare penge ved at få din veninde, der har lavet et par logoer til også at lave dit. Det vil i sidste ende få dig til at fremstå useriøs og uprofessionel, hvis der ikke er overensstemmelse mellem din identitet og din virksomhed. Dit logo skal være enkelt og let genkendeligt. Nemt at ændre, så det passer til tiden og det skal kunne genkendes på en halv kilometers afstand og på en telefonskærm.